Hoe maak je goede campagnes met SEA?

SEA

Search Engine Advertising, ook wel SEA genoemd, is het plaatsen van advertenties die worden getoond wanneer een bezoeker specifieke zoekwoorden intypt. Bij SEA maakt een bedrijf gebruik van betaalde reclame voor producten of diensten in zoekmachines. Door het inzetten van SEA wil het bedrijf de vindbaarheid vergroten  op woorden die relevant zijn en aansluiten bij de aangeboden producten of dienst. Hoe SEA precies werkt en wat je kunt doen om SEA te optimaliseren lees je in dit artikel!

Wanneer je als internetgebruiker een woord intypt in een zoekmachine krijg je vaak verschillende websites aangeboden. De advertenties die worden ingekocht verschijnen boven in de zoekresultaten of rechts van de pagina. Een voorbeeld van zo’n zoekmachine is Google. Als een bedrijf bij Google een advertentie in wil kopen kan gebruik worden gemaakt van Google AdWords, waarbij gebruik wordt gemaakt van een Pay-per-click systeem. Dit wil zeggen dat het bedrijf een bedrag moet betalen wanneer een bezoeker op de advertentie klikt. Het bedrag is afhankelijk van verschillende factoren waaronder de concurrentie/populariteit van het woord en het eigen maximale bod. Wanneer het maximale bedrag is bereikt zal de advertentie niet meer verschijnen (MKBservicedesk, 2013).

SEO en SEA
De voordelen van SEA zijn:

  • Er is een direct resultaat
  • Er zijn duidelijke kosten/baten
  • Er zijn goede meetmogelijkheden
  • Er is veel vrijheid in het aanpassen van de advertenties

Toch zijn er ook enkele nadelen van SEA ten opzichte van bijvoorbeeld SEO, namelijk:

  • Het kost geld per klik
  • Prijzen kunnen hoog oplopen bij populaire zoekwoorden
  • Als de campagne voorbij is, is het verkeer weg

Om te komen tot de conclusie of SEA aantrekkelijk is om in te zetten voor een bedrijf zal een afweging gemaakt moeten worden. SEA is direct in te zetten en het kost veel minder tijd dan bijvoorbeeld SEO. De resultaten zijn direct meetbaar en de campagnes kunnen makkelijk aangepast worden. De kosten en baten die bij SEA komen kijken zijn direct zichtbaar. Wanneer een campagne echter tot weinig conversie leidt en er hoge kosten aan verbonden zijn, is SEA niet erg aantrekkelijk. Wanneer een SEA campagne is afgelopen is al het internetverkeer gelijk weg. Het kan daarom zijn dat het voor een bedrijf aantrekkelijker is om SEO in te zetten om op lange termijn meer bezoekers op de website te krijgen (Wedouble, 2015).

Wanneer SEA goed wordt ingezet kan dit leiden tot veel opbrengsten. Voor het verhogen van de AdWords-conversie zijn er een aantal zaken waarop gelet moet worden. Deze factoren worden hieronder behandeld (Frankwatching, 2013).

Doorklikratio
Voor het verkrijgen van een betere kwaliteitsscore is de doorklikratio (CTR) van groot belang. Bij het berekenen van de kwaliteitsscore wordt de positie waarop de advertentie is getoond genormaliseerd. Google AdWords houdt hierbij rekening met de positie op de resultaatpagina bij de zoekresultaten

Relevantie
De tekst van de advertentie dient relevant te zijn. Dit wil zeggen dat de tekst aan moet sluiten bij de trefwoorden die gebruikt worden. Hoe beter de trefwoorden aansluiten bij de content van de tekst hoe hoger de kwaliteitsscore.

Kwaliteit van de landingspagina
De landingspagina is een webpagina waarop de bezoeker terechtkomt na een direct-marketingactie (de eerste klik). Voor een hogere kwaliteitsscore is het belangrijk om de landingspagina goed te optimaliseren. Hierbij valt te denken aan een korte laadtijd en een goede codekwaliteit. Google neemt de beoordeling van de landingspagina mee in de positieplaatsing.

Het goed toepassen van zowel SEO als SEA zorgt voor meer bezoekers op de website. Vaak wordt er aangeraden om een combinatie van beide toe te passen. Wanneer de website zo optimaal mogelijk is ingericht door SEO kan er door middel van SEA geadverteerd worden (Marketingmenu, 2014). Bij beide vormen van zoekmachineoptimalisatie is het belangrijk om goede zoekwoorden op te stellen. Kijk hierbij vooral goed naar de relevantie en de content van de zoekwoorden. Ben je benieuwd naar hoe content marketing in elkaar zit? Bekijk dan mijn artikel De ontwikkeling van content marketing.

Barber, den C. (2015). 6 conversieboosters voor je AdWords-campagne. Gezien op 9 januari 2016. Van de website: http://www.frankwatching.com/archive/2015/02/19/6-conversie-boosters-voor-je-adwords-campagne/

Kanters, F. (2014). De inzet van SEO en SEA. Gezien op 9 januari 2016. Van de website: http://www.marketing-menu.nl/de-inzet-van-seo-en-sea/

Sjerps, P. (2013). Hoe werkt Search Engine Advertising (SEA)? Gezien op 9 januari 2016. Van de website: http://www.mkbservicedesk.nl/4820/hoe-werkt-search-engine-advertising.htm

Spronsen, van D. (2015). SEA – voordelen en tips voor online adverteren. Gezien op 9 januari 2016. Van de website: http://www.wedouble.nl/sea-voordelen-tips-voor-online-adverteren/

Westhreenen, R. (2013). Succesvolle SEA: 7 tips voor een hogere Google AdWords kwaliteitsscore. Gezien op 9 januari 2016. Van de website: http://www.frankwatching.com/archive/2013/07/31/succesvolle-sea-7-tips-voor-een-hogere-google-adwords-kwaliteitsscore/

Leave a comment